De Britse pop-up retailsector is goed voor 2,3 miljard pond (3,2 miljard euro). Dit blijkt uit het jaarlijkse rapport Britain’s pop-up retail economy van het Centre for economics and business research (CEBR), waarover de Britse website FashionUnited bericht.
De teller staat op ruim tienduizend pop-upstores en dat aantal groeit snel, aldus het rapport. De groei ligt vier procent hoger dan vorig jaar en is vooral te danken aan een stijgend aantal shoppers en een hoger gemiddeld besteed bedrag. De sector zet de hoge mate van winkelleegstand in het land vooral in om lokale goederen te verkopen.
De bijdrage van pop-upstores op de totale retailomzet is nu 0,76 procent. Vorig jaar was dit 0,6 procent, een groei van ruim tweehonderd miljoen pond (281 miljoen euro). Er zijn volgens het rapport 26 duizend mensen werkzaam in pop-upretail.
Voor succes dienen er echter wel wat barrières overwonnen te worden. Het gebrek aan internetverbinding, hoge huren en het sluiten van contracten voor in te zetten technologie, verzekeringen en nutsbedrijven houden veel ondernemers tegen. Zo zegt 25 procent van de pop-upeigenaren dat ze aan verkopen hebben ingeboet omdat zij niet beschikken over een goed voorraadsysteem. Veertig procent van de kleine retailers accepteert geen bankbetalingen. Zonder deze obstakels zou het aantal pop-up shops zeker verdubbelen zeggen de onderzoekers.
Verder blijkt dat er veel blurring plaatsvindt tussen gevestigde retailers en vooral online merken die pop-ups openen. In de afgelopen twaalf maanden heeft acht procent van de retailers een pop-upstore geopend. Tien procent zegt dit nog in de aankomende vijf jaar te doen.
Reacties 0