Je kan veel zeggen over sneakerketen Solebox, maar niet dat het een conventionele schoenenketen is. Elke winkel is weer anders. Waar kennen we dat nog meer van? Oja, Camper. Medebestuurder Miguel Fluxá vertelde al eens dat deze schoenenretailer zijn winkels elke keer totaal anders inricht, omdat de wereld al saai genoeg is.
Solebox is met drie vestigingen in zijn thuisland Duitsland nog niet zo ver als Camper, maar vlak de retailer niet uit als het gaat om creativiteit en innovatie. In Berlijn opende vorig jaar deze boetiek, waar het maar om twee dingen gaat: producten en mensen. Geen overbodige drukte in het interieur, maar veel wit zodat alle aandacht naar de schoenen gaat. Het magazijn staat achter glas, zodat klanten de verkoper kunnen zien die een andere maat voor hen ophaalt. De kers op de taart is toch wel de Solebot: een robotarm die schoenen voor de dag haalt. In deze video vertelt medeoprichter Hikmet Sugoer waarom dergelijke toepassingen van toegevoegde waarde zijn voor de retailbranche.
Solemart
Eigenlijk vindt Sugoer het maar niks, maar onlangs opende hij een schoenenwinkel volgens het nieuwe Solemart-concept. Deze winkel is een fysiek platform voor consumenten die hun schoenen willen verkopen of (tweedehands) sneakers van resellers willen aanschaffen. Sugoer ziet zich hiertoe genoodzaakt omdat merken steeds vaker de retailer uit de keten halen en via hun eigen kanalen verkopen. Bovendien dwingen ze retailers vaker om limited editions in de schappen te zetten waarvoor wordt samengewerkt met bijvoorbeeld beroemdheden. “Brands worden alleen maar hebberiger”, zegt hij hierover tegen het magazine SneakerFreaker.
De prijskaartjes voor de producten in Solemart worden vastgesteld door de eigenaar van de schoenen, waarna de retailer kijkt of dat gangbare bedragen zijn. Over de prijzen wordt vervolgens niet onderhandeld met klanten, want Solemart ‘is geen bazaar.’
Of het nu een treurige ontwikkeling is of niet, Solemart is wel de eerste Duitse schoenenretailer die in consignatie sneakers verkoopt. In de VS doen marktplaatsen als Flight Club en RIF LA al jarenlang hetzelfde. In Duitsland gebeurde dit volgens Sugoer nog niet vanwege een gebrek aan geld en mankracht. Geld verdienen is echter niet zijn grootste doel. “We zien het als een leuk project. Het is mooi als het werkt, maar geen probleem als dat niet zo is.”
Solebox, München
Het meest recente wapenfeit is de winkel in München, die gevestigd is in een voormalige wijnkelder. Allerlei oude elementen zijn vertaald in het huidige interieur, zoals houten schoenendozen die lijken op wijnkisten. Dit is de eerste sneakerstore buiten thuishaven Berlijn. Wanneer kunnen we deze sneakerspeler in onze winkelstraten verwelkomen?
Reacties 0