Retailers uit de fashion- en schoenenbranche weten nog niet te profiteren van de opbloeiende economie. Ook in de toekomst moet men rekening houden met een structurele terugloop van de markt, stelt ING Economisch Bureau in een rapport.
Over de eerste helft van dit jaar daalde de omzet bij kledingwinkels met 1,2 procent, berekende het CBS eerder al. Schoenenretailers kenden tussen januari en mei een omzetkrimp van 6,2 procent. Voor heel 2015 voorziet ING een omzetgroei van één procent voor fashionretailers, terwijl schoenenretailers een daling van een procent kunnen verwachten. In 2016 groeien beide sectoren naar verwachting met anderhalf procent dankzij lastenverlichting van consumenten, aldus de bank.
De retailers houden het voorlopig zwaar door de hevige concurrentie van online spelers en grote ketens in de winkelstraat. ING heeft het verwachte online marktaandeel voor schoenenretailers in 2025 naar boven bijgesteld. Waar dat eerst op 35 procent lag, schat ING dat marktaandeel over tien jaar op veertig procent. Voor kleding gaat de bank uit van een toekomstig online aandeel van dertig procent.
De toenemende vergrijzing is eveneens van grote invloed op de omzetontwikkeling binnen de fashionbranche. Een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner boven de 65 jaar geeft volgens het CBS jaarlijks gemiddeld 1317 euro uit aan kleding en schoenen. Wanneer de hoofdkostwinner onder de 65 jaar is stijgt dat naar 1867 euro. “Vooral middelgrote ketens staan voor strategische keuzes: doorgroeien in het fastfashion model of inkrimpen en specialiseren”, aldus sectormanager Dirk Mulder.
Reacties 0