'In de toekomst alleen ruimte voor grote etailers'

Grote etailers groeien harder dan de markt, terwijl kleinere spelers klein blijven of zelfs omvallen. Dat signaleert oprichter Daniel Ropers van bol.com in de Volkskrant.

In de winkelstraten kunnen meerdere retailers naast elkaar hetzelfde product verkopen, maar de concentratie van marktaandeel is online groter dan dat ooit is geweest in de fysieke retail, aldus Ropers. “Het is inderdaad heel gek. Er zijn in onze tak van sport een paar heel grote en een heleboel kleinere marktpartijen.”

De grote spelers kunnen beter voldoen aan de verwachtingen van online shoppers, waardoor het voor nieuwe toetreders alleen maar moeilijker wordt om zich in een bestaande markt in te vechten, zegt ceo Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl. Tenzij een partij een baanbrekend nieuw concept heeft, zijn de slagingskansen erg klein. “Ik zou graag willen zeggen dat wij een geniaal bedrijf zijn, maar als je echt kijkt waarom onze site zo groot is geworden, komt dat puur omdat we op het juiste moment zijn begonnen. Wat we deden bestond nog niet.”

Wie de etenbestelsite wil wegconcurreren heeft volgens Groen minstens vijfhonderd miljoen euro nodig. Voor een kleine markt als Nederland is zo’n groot investeringsbedrag echter niet logisch. “Hetzelfde zie je bij Amazon, dat de strijd met bol.com maar niet aandurft. Als Amazon hier ooit wat wil, zal het via een overname zijn.”

In de toekomst is er één retailer per branche actief, die eventueel de kleinere partijen een platform biedt, voorspelt hoogleraar e-commerce Cor Molenaar. “Het is een systeem waarmee ook Amazon wereldwijd succes heeft, en zij het in een iets andere vorm, Alibaba in China.”

Binnen de fashionbranche ligt dat volgens brand director Maurine Alma van Wehkamp anders. Fashionretailers bieden vaak een bepaalde stijl aan die een consumentengroep aanspreekt, terwijl het assortiment van elektronicaretailers inwisselbaar is. “Zeker in de mode, waar de assortimenten om de haverklap wisselen, zijn de behoeften van klanten zo divers dat er prima iets meer spelers naast elkaar kunnen bestaan.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends