V&D zet meer personeel in zijn warenhuizen in de rol van zogenoemde servicemedewerkers. In aantal werknemers in een coördinerende functie wordt daarentegen flink gesneden, zo blijkt uit de reorganisatieplannen waarvan dinsdag de details bekend werden.
De warenhuisketen ontslaat driehonderd, vooral oudere, werknemers. Zo verdwijnen alle 165 hoofdverkopers, terwijl ook 135 verkoopmedewerkers B hun baan verliezen. Hoofdverkopers hebben veel administratieve taken die veelal geautomatiseerd zijn, verklaart een woordvoerder in het Algemeen Dagblad de stap. Ook verliezen honderd werknemers op het hoofdkantoor hun baan.
Het resterende personeel krijgt allemaal een nieuwe functie, waarin het verlenen van service centraal staat. Zo gaan de functies van winkelassistent en verkoopassistent over in de functie van serviceassistent en worden verkoopadviseurs servicemedewerkers. Ook wordt er een nieuwe functie gecreëerd van servicespecialist. “De nadruk komt te liggen op het bieden van optimale service aan onze klanten”, aldus ceo John van der Ent.
In de plannen wordt niet gerept over winkelsluitingen. Dat is onverstandig, zegt retaildeskundige Paul Moers in De Financiële Telegraaf. Een groot deel van de V&D-vestigingen heeft volgens hem geen toekomst. Door verlieslatende winkels open te houden, voert de keten oorlog op de verkeerde terreinen, aldus Moers. “De Bijenkorf heeft het aangedurfd om winkels die niet hard genoeg liepen te sluiten. Neem daar een voorbeeld aan.”
De maatregelen moeten een loonbesparing van tien miljoen euro opleveren. De V&D-medewerkers hebben in een nieuwe cao één vakantiedag ingeleverd als bijdrage aan het herstel van de keten.
Reacties 0