​Retailers worstelen met ‘doorverkoop’ in China

Producten van onder meer Albert Heijn, Etos, HEMA en Holland & Barrett worden op het Chinese e-commerceplatform Taobao.com tegen forse meerprijzen verkocht. De retailers zelf zijn bekend met deze doorverkoop, maar welke omvang de handel heeft is volstrekt onduidelijk. Dat schrijft Het Financieele Dagblad.

Zowel Albert Heijn als HEMA laten weten de stroom goederen in de gaten te houden. Ingrijpen gebeurt echter nauwelijks, blijkt uit hun reacties. Zo ligt de focus van Albert Heijn op het aanpakken van doorverkoop in markten waar de keten actief is en stelt HEMA op basis van eigen onderzoek dat de handel ‘niet grootschalig is’.

De ketens proberen in elk geval verwarring bij klanten over producten te voorkomen. Zo wil HEMA de kwaliteit en productveiligheid kunnen controleren en garanderen, zegt een woordvoerder. “Bovendien kan op die manier een verkeerde merkassociatie of een foutief beeld van ons assortiment ontstaan.”

De aanbieders doen volgens Het Financieele Dagblad veel moeite om aan te tonen dat het om producten uit Nederland gaat. Zo moeten foto’s en video’s aantonen dat het product in ons land is gekocht, of tonen verkopers zelfs scans van hun paspoort of Nederlandse verblijfsvergunning.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!