Webwinkelsector in actie tegen personeelsproblemen

Internetbedrijven als Wehkamp, bol.com en Google en belangenvereniging Thuiswinkel.org investeren gezamenlijk in een actieprogramma. Het initiatief e-Academy moet de e-commercebranche helpen aan voldoende goed geschoold personeel en een systeem om medewerkers te blijven bijscholen. Dat meldt Het Financieele Dagblad.

Thuiswinkel.org maakte donderdag bekend dat de online bestedingen in het eerste halfjaar ‘onverwacht fors’ zijn toegenomen. Omdat de verwachting is dat de groei blijft aanhouden, komen er flink meer vacatures bij webwinkels. Het hoger onderwijs sluit echter onvoldoende aan op de nieuwe digitale eisen van bedrijven, stelt ceo Niek Veendrick van Greetz tegen de NOS. “Mensen die bijvoorbeeld goede webshops kunnen ontwikkelen, zijn maar mondjesmaat te krijgen.”

De groei van de sector kan afremmen als daar geen verandering in komt, vreest directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. “Dat kan toch niet de bedoeling zijn.”

De groeicijfers stellen de sector volgens Jongen voor forse problemen en uitdagingen. “In nagenoeg alle sectoren moeten mensen worden opgeleid voor een ‘nieuwe winkelstraat’.” Retailers moeten er volgens hem voor zorgen dat ze naadloos in de omgeving van hun klanten passen. “Dat vergt een nieuw, digitaal perspectief én een enorme uitdaging op het gebied van human resources.”

Het bedrijfsleven en onderwijs moeten volgens Jongen gezamenlijk werken aan een nieuwe infrastructuur, waarbij de focus op studenten en professionals ligt. Het programma e-Academy fungeert daarbij als katalysator. Inmiddels zijn opleidingen aan de hogescholen Windesheim, Saxion, Avans, TIO en Hogeschool van Amsterdam gecertificeerd.

Het initiatief wordt gesteund door Daniel Ropers, managing director van bol.com en bestuurslid van Thuiswinkel.org. Hij spreekt van een gebrekkige aansluiting tussen het onderwijs ‘en dat wat de digitale arbeidsmarkt vraagt aan kennis en kunde’. “We moeten voorkomen dat we hiermee een rem zetten op de innovatie in Nederland.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!