Sacha heeft zijn winkel in de Amsterdamse Leidsestraat omgebouwd tot een luxueuze flagshipstore. Het winkelconcept wordt gefaseerd uitgerold naar de andere 68 vestigingen van het internationale schoenenmerk. Dat vertelt directeur/eigenaar Ward Termeer in gesprek met RetailNews.
Termeer werkte anderhalf jaar aan het nieuwe concept, dat de bestaande, twaalf jaar oude winkelomgeving gaat vervangen. Door juist nu te investeren wil hij ‘afstand nemen van wat er nu in de markt gebeurt’. Sacha zag recent branchegenoten als House of Shoes, Schoenenreus en Van Dalen failliet gaan. “De retail staat onder druk, en de schoenenmarkt in het bijzonder. De taart wordt anders verdeeld en we willen graag zelf een stukje blijven mee-eten. Dat betekent dat je het waard moet zijn om bezocht te worden.”
Sacha zit naar eigen zeggen in een overgangsfase van fysieke winkels, naar een strategie waarbij online door deze winkels wordt ondersteund. De winkel is daarbij de storyteller van het merk, aldus Termeer. “Dit is het moment voor een evolutie van ons winkelconcept.”
Om de merkbeleving in de winkel naar een ‘nieuw niveau’ te tillen, is onder meer gekozen voor hoogwaardige materialen en het nieuwste op het gebied van licht en narrowcasting. De gecreëerde winkelomgeving maakt het mogelijk om schoenen in een hogere prijsklasse neer te zetten, aldus Termeer.
Het nieuwe concept wordt in eerste instantie uitgerold naar Brussel en Antwerpen, locaties die volgens de Sacha-directeur dezelfde grandeur hebben als de Leidsestraat. Vervolgens gaat het schoenmerk het concept doorvertalen naar kleinere filialen, zonder daarbij afscheid te willen nemen van de hoogwaardigheid.
Hoe lang Sacha erover doet om alle vestigingen in binnen- en buitenland te vernieuwen, kan Termeer niet zeggen. “We bouwen van eigen middelen en lenen geen geld lenen voor de investering. De snelheid van het uitrollen is dan ook vooral een bedrijfseconomische beslissing.”
Bekijk het nieuwe winkelconcept van Sacha op RetailWatching.
Reacties 0