De omzet van HEMA neemt weliswaar toe, maar de winstgevendheid staat nog altijd onder druk. In de drie maanden tot 2 augustus werd opnieuw een miljoenenverlies gedraaid, terwijl het bedrijfsresultaat terugliep. Dat heeft de Nederlandse winkelketen donderdag bekendgemaakt.
Het genormaliseerde EBITDA daalde in een jaar tijd van 20,7 naar 15,3 miljoen euro. Dat is volgens de retailer het gevolg van hogere operationele kosten en een lagere brutomarge. Zo gingen prijzen omlaag en werd er meer korting gegeven tijdens opruimingsperioden. Dat zal ook volgend jaar nog doorgaan, aldus ceo Tjeerd Jegen. Dat gebeurt wel zo gedoseerd mogelijk. "Onze winkels moeten geen bazaars worden."
Doordat de financieringskosten wat terugliepen, viel de nettowinst lager uit. Waar in het tweede kwartaal van vorig jaar nog 30,1 miljoen euro verlies werd geboekt, stond HEMA dit jaar voor negentien miljoen euro in het rood. Het totale verlies over het eerste halfjaar bedraagt nu 38,5 miljoen euro.
De omzet van de winkelketen steeg in het tweede kwartaal met acht procent naar 267,3 miljoen euro, mede dankzij een like-for-like-groei van zes procent. Er werden vooral meer huishoudartikelen en persoonlijke verzorgingsproducten verkocht, gedreven door het ‘blijmakers’-assortiment dat vorig jaar is geïntroduceerd.
Waar de omzet in Nederland 7,9 procent hoger lag dan een jaar eerder, liep die in België en Luxemburg juist licht terug. De winkels in die landen werden onlangs voorzien van het nieuwe winkelconcept dat in ons land vorig jaar al werd geïntroduceerd. HEMA verwacht daar later dit boekjaar de vruchten van te plukken.
De internationale expansie blijft voor HEMA een belangrijke prioriteit. De omzet in Frankrijk liep mede dankzij de opening van vijf nieuwe winkels met 23,9 procent op en de winkels in Duitsland noteerden een groei van dertien procent. In Engeland en Spanje, waar het afgelopen kwartaal één nieuwe winkel werd geopend, nam de omzet met 29 procent toe.
Het is volgens Jegen van groot belang dat de transitie van HEMA wordt voorgezet om weer winstgevend te worden. De focus lag daarom in het tweede kwartaal op het reduceren van voorraden, minder lege schappen, meer winkels in het buitenland en meer klanten in de winkels en op de website. “Hoewel de eerste resultaten bemoedigend zijn, is er in de rest van het boekjaar nog veel werk te doen om de resultaten structureel te verbeteren.”
Reacties 0