KFC-moeder splitst Chinese tak af

Yum Brands, moederconcern van KFC en Pizza Hut, zet zijn Chinese bedrijfsonderdeel op eigen benen. De afsplitsing moet eind 2016 zijn afgerond, aldus het concern dat ook achter Taco Bell zit.

Yum Brands beschikt over 6900 vestigingen in China. Dat bestand kan in de toekomst worden uitgebreid met meer dan twintigduizend locaties, stelt het Amerikaanse foodconcern. Yum China krijgt namelijk de licentie om franchisevestigingen van Taco Bell in het land te openen.

Yum Brands haalt meer dan de helft van zijn omzet uit China, maar deze markt staat al twee jaar onder druk. Onder meer de tragere economische groei en verschillende voedselschandalen trekken een wissel op de resultaten. Dat resulteerde eerder deze maand nog in een winstwaarschuwing. De eerder voor dit jaar voorspelde winstgroei van minstens tien procent valt flink lager uit, aldus ceo Greg Creed. In ons land is het concern actief met de formules Pizza Hut en KFC, die respectievelijk twee en 44 vestigingen tellen.

RetailTrends