Starbucks opende een jaar terug een koffietheater in zijn thuisstad Seattle. Deze flagshipstore is volledig gewijd aan het roosterproces, koffiecursussen en de verkoop van Reserve-koffie, het premiummerk van Starbucks. In Londen is nu het eerste Star Reserve-filiaal van Europa geopend, geïnspireerd op deze âStarbucks Reserve Roastery and Tasting Roomâ.
Het filiaal heeft meer weg van een restaurant, dan van een keten die overal in de straat vertegenwoordigd is. Ook het bekende groene logo met de sirene heeft in Londen plaatsgemaakt. De Amerikaanse retailer heeft gekozen voor een bescheiden zwart logo, dat de groeiende groep koffiesnobs moet aanspreken.
De koffiebar in de vestiging is van buiten goed te zien. âAls een billboard die klanten uitnodigt naar binnen te komenâ, aldus de Nederlandse designer Ad de Hond. âHet is een theater voor de Starbucks Reserve-koffie.â
Bij binnenkomst worden klanten welkom geheten door een gastheer. Die kan klanten naar een tafel wijzen of juist snel helpen aan een bak voor onderweg. In de open keuken, voorzien van digitale menuâs, wordt vers voedsel bereid voor het ontbijt, lunch en avondeten. Bovendien wordt er na vier uur âs middags wijn en bier geschonken.
De tafels in het filiaal zijn voorzien van Powermats, waarmee klanten hun telefoon kunnen opladen. Verder kunnen klanten altijd en overal orders plaatsen via handheld devices. âWe willen af van het idee van in de rij staanâ, aldus De Hond. Starbucks is sinds kort in Groot-Brittannië van start gegaan met âMobile Order & Payâ. Al voordat je binnenkomt kan je een bestelling plaatsen en afrekenen, allemaal via de app van Starbucks. Handig voor als je haast hebt.
Reacties 0