Run2Day opende in september een vernieuwde vestiging op de Meent in Rotterdam. Ook Nike investeerde in het nieuwe winkelconcept. Beide merken willen zich zo in de kijker blijven spelen bij hardlopers. Het resultaat is een winkel vol technische snufjes en een herkenbaar, Rotterdams design.
In deze ‘ultimate runningstore’ is op iedere vierkante centimeter nagedacht over hoe hardlopen wordt beleefd. Maar ook over hoe de (lokale) consument ‘hun’ winkel graag ziet. Voor deze vestiging betekende dat kenmerkende witte en groene tegels uit de Maastunnel, elementen met een herkenbare Dudok-stijl en een interieur gebouwd door uitsluitend Rotterdammers. En dat voel je, zegt winkeleigenaar Eric Brommers in het oktobernummer van RetailTrends. Het eindresultaat is ‘bijna Rotterdamser dan de Kuip’.
In het store design is speciale aandacht voor de route die de klant in de vestiging aflegt. Wat is zijn eerste indruk? Wat ziet hij daarna? En als laatst? Op basis hiervan is de winkel strategisch ingedeeld. Een display van Nike, posters van Adidas, een kledingrek van Odlo.
Voorheen stonden er veel verschillende point-of-salematerialen in de winkel die voor een kakofonie aan indrukken zorgden en daardoor niet meer opvielen. In de nieuwe winkel draaien merkcampagnes op videowalls. Dit geeft visuele rust en zorgt ervoor dat de campagnes van A-merken beter opvallen. Een tweede videowall is bruikbaar voor het uitzenden van (lokale) sportevenementen.
Het loopanalysescherm (dat een staand scherm heeft om de gehele loophouding van de klant te analyseren) heeft een prominente plek gekregen om de autoriteit op hardloopgebied te onderstrepen. Er is een ‘footwear wall’ en er zijn rekken met dames- en herenkleding, maar er is ook een meubel met speciale running-horloges. Gepositioneerd op een plek waar de klant denkt ‘het allemaal wel gezien te hebben’. De in het meubel verwerkte iPads geven vervolgens informatie over de horloges.
Een tijdlijn die van begin tot eind over de muren van de winkel loopt, beschrijft de geschiedenis van de diverse hardloopmerken, van hardlopen in Rotterdam en van lokale runninghelden. De Rotterdamse hardloper ziet verschillende ondergronden tijdens zijn run. Daarom zijn bijvoorbeeld klinkers, beton en asfalt in verschillende vlakken in de winkelvloer verwerkt.
Brommers wil met zijn vernieuwde winkel een aantrekkelijke winkelbestemming blijven voor zijn klanten. “Het consumentengedrag verandert. Als speciaalzaak moeten wij zorgen dat we met ons onderscheidend vermogen en een eigen identiteit het verschil voor klanten blijven maken. De consument moet het de moeite waard blijven vinden om bij ons te kopen.”
Reacties 0