Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Agrimarkt, Airtime Rewards en Amazon.
Agrimarkt Superspel
Vanwege zijn 45e verjaardag komt Agrimarkt met verschillende festiviteiten. De meest in het oog springende is toch wel het Agrimarkt Superspel dat shoppers kunnen spelen via de pc en mobiele app.
De game bevat zeven thema's met ieder twintig levels. SpeIfanaten moeten zoveel mogelijk punten verzamelen door drie of meer boodschappen van een product naast elkaar te krijgen. Degene met de meeste punten krijgt in het dichtstbijzijnde Agrimarkt-filiaal een prijs. De supermarktketen spreekt al van een ‘echte rage’. ‘Inmiddels zijn duizenden belangstellenden al aan het spel begonnen’, aldus Agrimarkt.
Karrot
Loyaliteitsprogramma Airtime Rewards heeft een nieuw mobiel beloningssysteem gelanceerd: Karrot. Britse shoppers kunnen hiermee hun mobiele telefoonrekening verlagen door te shoppen bij bepaalde retailers.
Dat gaat vrij eenvoudig: elke aankoop is goed voor een aantal punten. Zodra een shopper zijn betaal- en telefoongegevens heeft geregistreerd bij Karrot, loggen ze automatisch in bij de kassa van een deelnemende retailer. De verdiende punten zijn via de app in te wisselen voor korting op de telefoonrekening.
De eenvoud van Karrot is wat de app volgens de bedenkers zo bijzonder maakt. “Punten sparen en inwisselen is zo gemakkelijk mogelijk gemaakt, terwijl retailers niet hoeven te investeren in nieuwe technologie of POS-systemen om de punten uit te delen”, aldus medeoprichter Adam Ward. Alle learnings van tien jaar ervaring in het ontwikkelen van mobiele producten en diensten komen volgens hem samen in Karrot.
Alexa
Amazons virtuele assistent Alexa is voortaan ook te horen in Yelp. Consumenten kunnen nu hun thuisadres in de Alexa-app invoeren en het hulpje via stemcommando’s laten zoeken naar bijvoorbeeld nabijgelegen winkels die op Yelp te vinden te zijn. Amazons versie van Siri geeft gelijk informatie over de gevonden locatie, bijvoorbeeld over de openingstijden en foto's van het pand.
Amazon heeft de update ook maar gelijk uitgerold naar Echo, zijn interactieve speaker die altijd verbonden is met internet. Met Echo kunnen gebruikers handsfree vragen stellen en bestellingen plaatsen bij Amazon.
Reacties 0