Nederlandse consumenten hebben vorig jaar hun winkelaankopen voor het eerst vaker met pin betaald dan met contant geld. Dat melden Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank na onderzoek.
Gemiddeld rekenden klanten van supermarkten en kledingwinkels vorig jaar vijftig procent van hun betalingen per pin af en 49 procent met contant geld. Daarmee is de detailhandelsbranche de eerste sector waarin het aandeel pintransacties hoger is dan het aandeel cash. In bijvoorbeeld de horecabranche wordt nog veelal contant betaald.
Het aantal contant afgerekende aankopen in ons land is wel aan het dalen. Consumenten betaalden in 2014 3,4 miljard keer cash, terwijl dat in 2013 en 2012 nog 3,8 miljard keer was. De afgelopen vier jaar nam het aantal pinbetalingen met meer dan eenderde toe, tot 2,9 miljard in 2014. De waarde van elektronische betalingen lag vorig jaar op 89 miljard euro.
Hoewel de waarde van pinbetalingen stijgt, gaat die groei minder hard doordat klanten vaker kleine aankopen pinnen. Door de introductie van contactloos betalen houdt die ontwikkeling naar verwachting aan, omdat shoppers daarmee tot en met 25 euro zonder pincode kunnen afrekenen.
Reacties 0