​‘Frankrijk is uitdagende markt voor Kruidvat’

Kruidvat heeft maandag zijn eerste vestiging in Frankrijk geopend. De winkel in Lille is vierhonderd vierkante meter en herbergt ruim tienduizend gezondheid- en beautyproducten.

De inrichting van de vestiging wijkt af van de de Nederlandse filialen. Zo staan cosmetica en gezichtsverzorging bij de ingang in plaats van achterin de winkel. De drogisterijketen heeft zijn prijsniveau aangepast aan het relatief duurdere Frankrijk. "We kijken naar de lokale concurrentie", zegt ceo Gerard van Breen van A.S. Watson daarover in het Algemeen Dagblad.

De drogisterijketen hoopt in Lille te profiteren van een grote stroom toeristen. Daarnaast kan de vestiging aan de Rue Léon Gambetta worden bevoorraad vanuit het distributiecentrum in Heteren.

Kruidvat was naast ons land al actief in België. Franse consumenten gaan voor hun verzorgingsproducten vaak naar een apotheek of hypermarché, aldus Van Breen tegen RTL Z. “Een drogisterij is nieuw voor hen, dus dat is wel een uitdaging.”

Als het Kruidvat-concept aanslaat, staat verdere uitbreiding op het programma. Concreet zijn die nog niet, maar volgend jaar komt er 'zeker een aantal filialen bij', zegt Van Breen. De winkelketen wil vooral relevant blijven voor consumenten nu zij op een andere manier shoppen. “In de retail moet je je met de nodige vaart aanpassen aan de realiteit. Het is nu, meer dan ooit, belangrijk om je merk relevant te houden", zegt Van Breen.

Van Breen kondigde de expansie naar Frankrijk eerder deze maand aan tijdens Retailpoort 2015. Vanwege de verschillen in regelgeving is het niet eenvoudig om uit te breiden naar een nieuwe Europese markt, vertelde hij destijds. Zo gelden per lidstaat andere emissie-eisen voor een benodigd brandweercertificaat. “Van de Franse brandweer moesten we zelfs een winkelinterieur afbranden om duidelijk te krijgen welke stoffen daarbij vrijkwamen”, aldus de ceo.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!