Ahold is voor het vijfde jaar op rij uitgeroepen tot meest transparante retailer van Nederland. Het moederconcern van Albert Heijn en bol.com haalde 168 van de tweehonderd punten in de jaarlijkse Transparantiebenchmark.
Supermarktketen Jumbo volgt met 139 punten op de tweede plaats, terwijl textielketen Zeeman met 138 punten de top drie completeert. Zeeman is daarmee net als vorig jaar de hoogst geplaatste textielverkoper. De prijsvechter merkt naar eigen zeggen dat klanten willen weten hoe zijn producten gemaakt worden. “Vandaar dat we op onze website niet alleen het mvo-verslag, maar ook productiefilmpjes en verhalen hebben geplaatst, waar we in onze overige communicatie steeds vaker naar verwijzen”, aldus mvo-manager Arnoud van Vliet.
De Transparantiebenchmark is een jaarlijks onderzoek naar de inhoud en kwaliteit van maatschappelijke verslaggeving bij de 1485 grootste ondernemingen van Nederland. De retailsector heeft in vergelijking met vorig jaar een hogere gemiddelde score behaald, aldus de onderzoekers. Waar de branche vorig jaar gemiddeld 84 punten scoorde, ligt dat dit jaar op 85. Wholesale-organisatie B&S International is met 31 punten de beste nieuwkomer in de benchmark.
Ranglijst meest transparante retailers:
Positie | Retailer | Totaal 2015 | Totaal 2014 |
35 | Ahold | 168 | 168 |
74 | Jumbo | 139 | 126 |
79 | Zeeman | 138 | 130 |
106 | Beter Bed | 116 | 115 |
120 | Plus Retail | 105 | 87 |
132 | HEMA | 92 | 164 |
137 | IKEA | 87 | 96 |
138 | Coop | 85 | 92 |
138 | Macintosh Retail Group | 85 | 95 |
152 | Stern Group | 70 | 81 |
193 | Euretco | 39 | 17 |
207 | B&S International | 31 | - |
229 | Blokker Holding | 21 | 27 |
240 | Maxeda | 12 | 11 |
Reacties 0