ACM scherpt verkoopregels shop-in-shops aan

Consumenten die bij bouwmarkten en elektronicawinkels een energiecontract afsluiten kunnen dat na veertien dagen ontbinden. Dat heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) bepaald naar aanleiding van de shop-in-shops van energieleverancier Essent.

Essent werft steeds vaker klanten in bouwmarkten en elektronicawinkels. Zo beschikt de leverancier sinds vorig jaar over shop-in-shops in alle vestigingen van Media Mark en werden afgelopen zomer Energieshops bij Gamma geïntroduceerd. Consumenten sluiten daar een contract af voor drie jaar en krijgen een cadeaubon die ze direct in de winkel kunnen verzilveren. Essent wil deze verkoopwijze in de toekomst mogelijk bij meer retailers introduceren.

Omdat consumenten dergelijke winkels niet primair bezoeken om een energiecontract af te sluiten, ziet ACM dat als de zogenoemde verkoop buiten de verkoopruimte. Daardoor bestaat het risico dat klanten te snel een keuze maken en daar spijt van krijgen. Met een periode van bedenktijd moet dat worden voorkomen. Essent gaat die periode voortaan geven en consumenten beter informeren.

Sinds juni 2014 gelden nieuwe regels rondom verkoop buiten de verkoopruimte, zoals via stands in een winkel. Consumenten kunnen voortaan in de twee weken na het aangaan van een contract de overeenkomst zonder opgave van reden ontbinden. De aanbieder moet hen daar zowel in het verkoopgesprek als in het contract op wijzen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!