De feestmaand december zorgde de afgelopen jaren voor negen procent extra omzet in de detailhandel. Vooral speelgoedwinkels profiteren sterk van deze periode, met meer dan een verdubbeling van hun omzet. Dat blijkt uit een analyse van het CBS over de periode 2012-2014.
Vooral non-foodretailers merken grote verschillen in hun omzet. Speelgoedwinkels steken er met kop en schouders bovenuit, met in november en december 116 procent extra omzet. Bovendien halen speelgoedzaken in de laatste twee maanden van het jaar dertig procent van hun jaaromzet binnen. In de foodretail profiteren slijterijen het meest van de feestdagen, met 46 procent meer omzet.
Bij de online verkoop profiteren multichannel retailers duidelijk meer dan pure players. Bedrijven met een fysieke winkel en een webwinkel hebben bijna dertig procent extra online feestdagenomzet, tegen 16,5 procent voor pure internetverkopers. In totaal zorgen de feestdagen voor 22 procent extra omzet voor de online verkoop.
Reacties 0