​HEMA-ceo rekent af met beleid Van Zetten

Ceo Tjeerd Jegen van HEMA lijkt het vooral anders te willen doen dan zijn voorganger. Om de winkelketen weer winstgevend te maken focust Jegen vooral op retaillogica, zo vertelt hij in het decembernummer van RetailTrends.

“We gaan veel dingen anders doen, dingen die buiten HEMA volstrekt logisch zijn”, aldus Jegen, die negen maanden terug het stokje overnam van Ronald van Zetten. De keten is volgens hem de afgelopen periode vooral intern gericht geweest, zonder te kijken naar de veranderingen in de buitenwereld. De problemen van HEMA lagen aan de economische situatie en niet aan HEMA zelf, zo was de interne teneur. “’Het viel allemaal wel mee.’ Maar het valt helemaal niet mee”, schetst de topman.

Vanaf het begin heeft Jegen naar eigen zeggen benoemd dat de keten moet veranderen. “‘Jongens, het gaat niet goed. Het moet anders. Als we blijven doen wat we doen, als we de zaken niet anders aanpakken, dan gaat het niet goed aflopen met HEMA.’”

In het decembernummer van RetailTrends gaat Tjeerd Jegen verder in op de vloek van het geliefd zijn, de cultuur hij aantrof – ‘een siloachtige organisatie’-, de directiewisselingen, HEMA’s financiën – ‘HEMA is objectief gezien best een ongezond bedrijf’- en de conflicten met franchisenemers. En hij legt uit waarom HEMA met zijn fashion niet langer het wiel van Zara kiest, maar de achtervolging inzet op het Japanse Uniqlo.

Het decembernummer verschijnt eind deze week. Klik hier voor meer informatie over een jaarabonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!