IKEA test drie verschillende typen winkels om het juiste formaat voor verschillende locaties te vinden. “Dat gebeurt via trial-and-error, zoals het hoort bij een ondernemend bedrijf”, vertelt ceo Peter Agnefall tegenover de Financial Times.
De afgelopen maanden werd al duidelijk dat IKEA kijkt naar kleinere locaties voor in de stad, zoals zelfs in de Londense winkelstraat Oxford Street. Dat zijn voornamelijk pick-up points, waar online bestelde producten afgehaald kunnen worden. In sommige van die winkels zal ook een deel van het assortiment van IKEA te koop zijn. Zulke filialen zijn al geopend in het Noorse Tromso en Japanse Kumamoto, terwijl Australië en Canada volgens Agnefall allebei tot twaalf vestigingen kunnen verwachten.
Het tweede type winkel is met ongeveer twintigduizend vierkante meter ongeveer de helft zo groot als een reguliere vestiging. Deze winkels zijn goedkoper te bouwen en net als het eerste type geschikt voor locaties die niet groot genoeg zijn voor een grote vestiging van IKEA. In Zwolle staat al zo’n vestiging, evenals in Kaiserslautern en Bremerhaven in Duitsland en Sendai in Japan.
De laatste test vindt plaats in Hamburg, waar IKEA vorig jaar zijn eerste winkel in een verkeersvrije zone opende. Daar vinden klanten het complete aanbod van de Zweedse meubelketen en zijn fietsen beschikbaar om aankopen naar huis te brengen.
Sommige test kunnen mislukken, benadrukt Agnefall. “In sommige gevallen zal het een groot succes zijn en in sommige gevallen is het iets dat we kunnen verbeteren en optimaliseren. Dat is de manier waarop we IKEA constant doorontwikkelen.”
Reacties 0