Veel online winkels rekenen vandaag op een recordaantal bestellingen. Met name vanavond wordt verwacht dat consumenten in groten getale kerstcadeaus inslaan.
“Het wordt de allerdrukste dag in de geschiedenis van online winkelen in Nederland”, voorspelt Bol.com-directeur Daniel Ropers in De Financiële Telegraaf. Hij verwacht vandaag twee miljoen mensen op zijn site, die 350.000 kerstcadeautjes bestellen. Ook Wehkamp en Coolblue verwachten topdrukte. Vorig jaar leverde de periode vlak voor Kerst Nederlandse webwinkels gemiddeld 38 procent extra omzet op.
Begin deze maand was de sinterklaasperiode al goed voor een flink hogere online omzet. Vooral Coolblue zag zijn omzet flink stijgen, met een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. In totaal boekten online retailers in de vijf weken voorafgaand aan Sinterklaas een kwart meer omzet dan vorig jaar.
Volgens Detailhandel Nederland gaat zeventig procent van de totale online kerstomzet naar retailers die ook een fysieke winkel hebben. Vorige week maakte de brancheorganisatie bekend te rekenen op 815 miljoen extra omzet voor winkeliers rond Kerst, iets meer dan vorig jaar.
Reacties 0