De Nederlandse Franchise Code (NFC) wordt onder druk van de politiek en negatieve berichtgeving in de pers geschreven. Dat zegt manager juridische zaken Jan-Joris Heling van Bart’s Retail in het januarinummer van RetailTrends. “Het is een enorm bureaucratisch proces geworden.”
Een schrijfcommissie van vier gekozen sectorvertegenwoordigers legt momenteel de laatste hand aan de franchisecode. Die wordt overhandigd aan minister Henk Kamp, in de hoop dat de code door alle partijen wordt omarmd. Bart’s Retail zal zich er volgens Heling aan conformeren, mits de code werkzaam is en niet onnodig in ondernemerschap beperkt.
De consultatieversie die voor de zomervakantie werd geïntroduceerd leverde een brandbrief vanuit de franchisegevers op, die ook door Bart’s Retail is ondertekend. Heling spreekt van ‘twee kampen’ met aan de andere kant van de franchisegevers het Vakcentrum, dat voor veel franchisenemers commentaar geeft.
Het Vakcentrum wil graag dat er een wettelijk haakje aan de franchisecode komt, om die afdwingbaar te maken. Datzelfde geldt voor de geschillencommissie, waar een blauwdruk voor wordt aangeleverd. Bart’s Retail wacht de komst van een landelijk initiatief niet af en richt intussen een eigen geschillencommissie op, vertelt Heling. “Een geschillencommissie in eigen huis biedt voor ons waarborg om samen met onze franchisenemers de toekomst in te gaan.”
In het januarinummer van RetailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij de perikelen rond de franchisecode, Bakker Bart en vele andere franchiseformules. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
Reacties 0