Hartje Manhattan, New York. Goede uitvalsbasis voor een distributiecentrum, toch? Amazon ziet goud geld in de mogelijkheid om vanuit het magazijn binnen het uur te kunnen leveren.
Op de vijfde verdieping van een kantoorpand in Manhattan bevindt zich Amazons geheime wapen om lastminute-shoppers voor zich te winnen. Het zijn geen drones of snelle elektrisch karretjes, maar het is een magazijn van bijna vijfduizend vierkante meter gevuld met tienduizenden producten. De drukke werkplek lijkt wat misplaatst tussen de kantoren en winkelpanden op 34th Street, tegenover het Empire State Building. Maar niets is minder waar: vanuit het magazijn kan Amazon binnen twee uur zijn Prime-members van toiletpapier of een flatscreen-tv voorzien.
De locatie in Manhattan is volgens directeur van Prime Now Stephenie Landry zowel een geluk als een uitdaging, vertelt zij aan CNET. De prijzige locatie kan uiteindelijk niet opwegen tegen de bezorgmogelijkheid van een uur.
De snelle bezorgservice Prime Now is beschikbaar voor Prime-leden, die 99 dollar per jaar betalen voor hun lidmaatschap. Volgens Amazon is het een van de toonaangevendste nieuwe projecten binnen het bedrijf. De één jaar oude service wint snel aan populariteit en Amazon hoopt dat steeds meer consumenten een bezoek aan de supermarkt of drogist overslaan en via Prime Now gaan shoppen. Met ruime bezorgtijden, zoals op kerstavond tot middernacht, laat het de consument zien dat shoppen op drukke momenten niet altijd stressvol hoeft te zijn.
Amerikaanse bedrijven als Amazon, Uber, Instacart en Deliv ‘resetten’ de verwachtingen van consumenten over bezorgtijd. Amazon kocht onlangs duizenden vrachtwagens om zijn producten sneller te bezorgen en zet zelfs luchtvracht in als het moet. Het wil meer controle over zijn bezorging om een herhaling van 2013, toen transportbedrijven de decemberdrukte niet aankonden en niet op tijd leverden, te voorkomen. En in de toekomst? Dan mikken Amazon, Google en Walmart op dronebezorging. Amazon blijft de lat voor optimale customer experience verleggen, zegt ceo van snelle bezorgservice Deliv Daphne Carmeli. “In de afgelopen twaalf tot 24 maanden is dat spel gespeeld op snelheid en flexibiliteit van bezorgingen.”
Terug naar Manhattan. De producten in het Amazon-magazijn liggen ‘random’ in de schappen, om opstoppingen bij populaire producten te voorkomen. Zo is het naast elkaar leggen van koelkasten, wasmachines, sinaasappelsap en ijs heel efficiënt, zegt een woordvoerder. De tientallen medewerkers racen door de gangpaden om de producten zo snel mogelijk te verzamelen, schreeuwen af en toe om te laten weten dat ze de hoek om komen en verpakken de producten zo snel mogelijk in de bruine papieren zakken op de rolband.
Hoewel het magazijn in Manhattan het enige is in een kantoorpand, heeft de webgigant het afgelopen jaar meer stadsdistributiecentra geopend. De uitdaging ligt vooral in de grootte van de centra, die doorgaans ruim negentigduizend vierkante meter groot zijn. Er moeten dus keuzes worden gemaakt over welke producten waar komen te liggen. Lokale producten spelen daarbij een grote rol. Zo ligt er in San Francisco veel organisch eten in de schappen en in Seattle producten van het lokale footballteam Seahawks.
In 23 steden is de twee-uursservice gratis voor Prime-leden. In bepaalde postcodegebieden is één-uursservice mogelijk, die de leden acht dollar kost. Naast de Verenigde Staten is de service nu beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk, Italië en Japan. Amazon hoopt deze dit jaar wereldwijd uit te rollen.
Reacties 0