Kruidvat en Albert Heijn nog altijd de grootste

Kruidvat en Albert Heijn voeren opnieuw de ranglijst van grootste retailers op basis van het aantal verkooppunten respectievelijk winkelmeters aan. Kruidvat telt 891 vestigingen, waar Albert Heijn ruim een miljoen vierkante meter aan winkelverkoopvloeroppervlak tot zijn beschikking heeft. Dat blijkt uit de jaarlijkse Top 100 van winkelformules in Nederland van onderzoeksbureau Locatus.

Kruidvat telde vorig jaar nog 859 verkooppunten, maar bouwde vorig jaar onder meer enkele filialen van concurrent Dirx om. Daardoor heeft de drogisterijketen zijn voorsprong op nummer twee Albert Heijn vergroot. De supermarktketen groeide met ‘slechts’ zestien winkels tot een totaal van 850 aan het begin van dit jaar.

De winkels van Kruidvat zijn goed voor ruim een kwart miljoen vierkante meter aan winkelvloeroppervlak. Daarmee moet de retailer dertien andere winkelformules voor zich dulden, één minder dan vorig jaar. Kruidvat is huishoudketen Blokker voorbijgegaan, die per saldo over 21 winkels minder beschikt.

De hoogste nieuwe binnenkomer qua vierkante meters is Zara. De Spaanse modeketen staat met bijna 38 duizend vierkante meter op de 86e plaats. Grote dalers zijn onder meer DA, Miss Etam, Phone House en Budget Home Store. Jumbo is in het aantal verkooppunten van de elfde naar de vierde plek gesprongen, mede dankzij de ombouw van voormalige C1000-winkels.

Top tien formules naar verkooppunten

2016FormuleVerkooppuntenPositie 2015
1Kruidvat8911
2Albert Heijn8502
3Gall & Gall6014
4Jumbo58011
5Blokker5753
6Zeeman5486
7Etos5397
8HEMA5378
9Aldi49810
10Keurslager4949


Top tien formules naar winkelverkoopvloeroppervlak (WVO)

2016FormuleWVOPositie 2015
1Albert Heijn1.046.5081
2Jumbo719.8472
3Gamma566.6353
4Praxis435.6654
5Karwei427.5385
6Intratuin396.9866
7HEMA372.5207
8Lidl371.0348
9Aldi358.76810
10V&D356.2189


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!