Het Belgische Schoenen Torfs krijgt zijn webwinkel in ons land moeizaam van de grond. “Onze Nederlandse webwinkel is een bescheiden succes”, zegt ceo Wouter Torfs in gesprek met zakenkrant De Tijd.
De schoenenretailer ging in de zomer van 2014 in ons land van start met een webshop. “Er is nog werk aan, want onze naamsbekendheid is in Nederland nul”, zegt de ceo. Het marketingbudget is inmiddels verhoogd naar vijfhonderdduizend euro, om daar snel verandering in te brengen. “We willen gestaag groeien en we voelen dat de motor aanslaat.”
Schoenen Torfs merkt ook dat de markt in ons land anders werkt dan in België. Nederlanders zijn volgens Wouter Torfs nog kortingsgevoeliger dan Vlamingen. “In Nederland smijten schoenwinkels met kortingen”, stelt hij. Bovendien bestellen veel klanten twee of drie paar schoenen om er vervolgens weer twee te retourneren.
Door klanten vooraf te laten betalen, weet de schoenenketen in eigen land het retourpercentage op vijftien tot twintig procent te houden. De ceo wijst erop dat het beleid van Zalando mensen juist aanmoedigt om schoenen terug te sturen. “Maar is dat het juiste signaal? Efkes nadenken wat dat voor het milieu betekent én voor de winstgevendheid.”
Reacties 0