H&M heeft de omzet van Nederlandse winkels vorig jaar zien teruglopen. Het Zweedse modeconcern haalde in lokale valuta één procent minder omzet, ondanks de opening van vier nieuwe winkels. Dat blijkt uit de jaarcijfers die donderdag zijn gepubliceerd.
Van de tien grootste markten werd alleen in Zwitserland ook minder verkocht dan een jaar eerder. H&M mag dankzij een gunstige wisselkoers wel een omzetstijging in de boeken schrijven. In totaal werd er voor ruim 7,5 miljard Zweedse kroon (808 miljoen euro) in de Nederlandse winkels verkocht, tegenover 7,3 miljard een jaar eerder.
De totale omzet van het concern, dat naast H&M ook winkels van onder meer & Other Stories en Cos exploiteert, liep op tot 210 miljard kroon. Dat is een groei van negentien procent ten opzichte van 2014 en elf procent in lokale valuta.
De retailer maakt verder bekend een recordwinst van 20,9 miljard kroon te hebben gedraaid, ondanks dat er hinder werd ondervonden van het milde winterweer en hogere inkoopkosten door een dure dollar. H&M opende vorig jaar 413 nieuwe winkels, waarmee het totaal op 3924 vestigingen komt. Dit jaar komen daar naar eigen verwachting 425 bij.
Reacties 0