​‘Sanering van winkelruimte is noodzakelijk’

De leegstand in de Nederlandse winkelstraten dreigt in de dubbele cijfers te geraken. Tussen 2007 en 2015 nam de leegstand al toe van 5,4 naar 9,2 procent en dat percentage lijkt alleen maar verder te groeien. Dat stelt het ING Economisch Bureau in een vrijdag gepubliceerd rapport.

De bank wijst erop dat lagere omzetten en marges leiden tot een dalende vraag naar fysieke winkels. De vloerproductiviteit daalde bijvoorbeeld van 3500 euro omzet per vierkante meter per jaar, naar een kleine 3200 euro in 2015. De aanwezige voorraad winkelvloer blijft echter hoog: het aantal beschikbare vierkante winkelmeters groeide gedurende de crisisperiode van 28 naar 30,8 miljoen.

Positief is volgens ING dat op steeds meer plekken retail, vastgoed en overheden samenwerken om de groeiende leegstand tegen te gaan. Daardoor is het planvolume bijvoorbeeld gedaald van ruim vijf miljoen vierkante meter in 2008 naar nog geen twee miljoen vorig jaar.

Hoewel de rem is gezet op de ontwikkeling van nieuwe winkelruimte, wordt er nog niet of nauwelijks in bestaande winkelgebieden gesneden. ‘Belangrijke stap is dat ook bestaande, kansarme winkelgebieden worden gesaneerd’, aldus de bank. Volgens sectormanager food & retail Dirk Mulder is saneren lastig. "De wil en mogelijkheden harde beslissingen te nemen zijn niet altijd aanwezig. Een lange remweg dreigt.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!