Campagne tegen 'verloedering' van Amsterdam

De Amsterdamse ondernemer Dick Eberhardt is een campagne gestart tegen de dominantie van toeristenwinkels in de hoofdstad. Hij spreekt tegenover Het Parool over ‘verloedering van de binnenstad.’

De campagne Red de Winkels start maandag met het verspreiden van flyers, posters en een petitie. Winkeliers die zich onderscheiden van de massa, worden volgens Eberhardt weggedrukt door toeristenlokkers als ijswinkels en steakhouses. Zij zouden daardoor het hoofd moeilijk boven water kunnen houden en kiezen volgens hem steeds vaker de veilige weg. “Wat Amsterdam nodig heeft, is diversiteit.”

De ondernemer, zelf eigenaar van tien winkels in Amsterdam, hoopt met de campagne de landelijke politiek te bereiken. Lokaal kan er met de huidige regelgeving niks tegen gedaan worden, aldus Eberhardt. “Maar ik ben tevreden als in elk geval ondernemers in de binnenstad zijn wakkergeschud.” Veel andere winkeliers ergeren zich volgens hem ook aan de sterke focus op toeristen.

Amsterdamse winkeliers hebben vorig jaar 7,4 procent meer omzet geboekt, bleek onlangs uit CBS-onderzoek. De omzetgroei van mkb-bedrijven in de detailhandel ligt daarmee hoger dan bij horecabedrijven, die op een groei van 5,7 procent uitkomen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!