De huishoudbranche heeft zijn omzet in de eerste elf maanden van 2015 met 5,5 procent zien teruglopen. Daarmee is het één van de slechtst presterende sectoren in de detailhandel, die als geheel een procent in de plus staat. Dat meldt het CBS maandag.
Ook op de langere termijn blijven huishoudwinkels achter bij de rest van de detailhandel. Waar de totale detailhandelsomzet vorig jaar zo’n zes procent achterlag op het niveau van voor de crisis, is dat bij de huishoudbranche volgens het statistiekbureau ‘bijna twintig procent’.
Dat percentage is volgens Frank Quix, managing director van Q&A Research & Consultancy, flink naar boven afgerond. Het exacte cijfer ligt op 17,9 procent, stelt hij. “In een tijd waarin een paar procenten verschil maken tussen winst en verlies, vind ik niet dat je zo’n ruime afronding kunt maken.”
Quix wijst er verder op dat het CBS ten onrechte meldt dat ‘bijna een kwart’ van de huishoudwinkels zijn verdwenen. Het aantal vestigingen liep tussen 2008 en 2015 terug van 1255 naar 995. “Dat is een daling van 20,7 procent.”
Bovendien maken deze cijfers volgens hem duidelijk dat de omzet per winkel per saldo is gestegen. “Het aantal vestigingen is de afgelopen jaren harder teruggelopen dan de omzet”, zegt Quix. “Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een Blokker het heel slecht doet.”
Reacties 0