​Zeeman trekt verder Europa in

Zeeman denkt dit jaar honderd nieuwe winkels te openen. “Vooral in nieuwe landen, want in België en Nederland zijn we zowat rond met nieuwe winkels”, zegt ceo Bart Karis tegenover de Belgische zakenkrant De Tijd.

Zeeman beschikt momenteel over ruim twaalfhonderd vestigingen, verspreid over Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en sinds vorig jaar ook Oostenrijk en Spanje. Behalve verdere uitbreiding focust de textielketen ook op een vernieuwing van dat winkelbestand. Zo werden in de afgelopen twee jaar 280 winkels vernieuwd. “Over drie jaar willen we alles vernieuwd hebben”, aldus Karis.

In de vernieuwde winkels zijn de vier belangrijkste afdelingen – beenmode, huishoudtextiel, kinderen en ondergoed – duidelijk gegroepeerd. Veel ‘graaibakken’ hebben plaatsgemaakt voor kleding op hangers. Dat geeft volgens Karis een rustiger beeld. “Het is veel overzichtelijker, minder rommelig.”

De vernieuwingen in de winkels drukken de omzet en winst, maar dat is volgens de topman geen probleem. Het familiebedrijf mikt namelijk niet op winstmaximalisatie, maar kijkt naar ‘de verre toekomst’. “Naar duurzame groei in onze bestaande winkels, naar nieuwe winkels, naar webwinkels en naar nieuwe landen.”

De webwinkel van Zeeman staat momenteel nog in de kinderschoenen en is alleen in ons land actief. Een uitrol volgt volgens Karis alleen als de webwinkel winstgevend is. “Hebben wij een achterstand op andere winkelketens? Dat kan, maar hun webwinkels maken verlies.” In tegenstelling tot andere discounters gelooft Karis wel in e-commerce. “De kans is groot dat ze van mening zullen veranderen”, doelt hij op Action en Primark.

Trouwjurk
Zeeman stunt ondertussen online met de verkoop van een trouwjurk voor 29,99 euro. Die jurk is in eigen huis ontworpen en gemaakt door een leverancier waar Zeeman al lang mee samenwerkt. Het initiatief levert de retailer deze week flink wat publiciteit op.


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!