Schoenenketen vanHaren heeft vorig jaar meer schoenen verkocht en omzet geboekt dan ooit. De omzet liep met 6,7 procent op naar 160,3 miljoen euro, waar het aantal verkochte paren met drie procent steeg naar 6,6 miljoen. Dat heeft vanHaren woensdag bekendgemaakt, zonder winstcijfers te delen.
VanHaren weet zijn omzet ieder jaar verder te vergroten, ook in crisistijd. In 2007 lag de omzet van de retailer nog onder de honderd miljoen euro. “In een tijd waar je dagelijks leest over de uitdagingen in de retailbranche zijn wij meer dan trots dat wij ons weten te onderscheiden”, zegt directeur Joost van Disseldorp.
VanHaren groeit naar eigen zeggen flink harder dan de markt, die volgens cijfers van GfK en INretail vorig jaar met 1,8 procent pluste. De schoenenketen blijft echter achter bij de groei van moederbedrijf Deichmann, die 8,3 procent meer omzet boekte in 2015. Het Duitse concern groeide echter met 110 winkels naar 3710 filialen, waar vanHaren twee winkels opende en er nu 144 telt.
Deichmann wil dit jaar 168 nieuwe winkels openen. In ons land mikte het concern daarvoor niet zozeer op vanHaren, maar op Snipes. Die sneakerformule werd vorig jaar in Nederland geïntroduceerd en beschikt hier nu over vijf filialen.
VanHaren focust dit jaar op een verdere integratie van online in de fysieke winkels. Daarnaast richt de retailer zich op de ‘360 graden-beleving’, zegt directeur Krein Bons. Klanten moeten volgens hem op ieder moment zowel online als offline kunnen schakelen in het contact met vanHaren. “Daarnaast dient de communicatie per touchpoint relevant en op het juiste moment te worden aangeboden. Consumenten zijn meer dan ooit in staat om zich 24/7 te oriënteren en te bepalen wat, wanneer en waar zij kopen.”
Reacties 0