De supermarktoorlog gaat deze maand zijn derde jaar in. In de periode tussen 2000 en september 2005 is de consumentenprijsindex van het CBS met 14 procent gestegen. De prijzen in de supermarkten zijn in die periode met nog geen 7 procent gestegen. En in de supermarktwereld zelf zorgde de strijd én eigen fouten er al tweemaal voor dat Laurus aan de rand van de afgrond belandde. En beide malen werd het concern gered met kapitaalinjecties van onder meer de Franse grootaandeelhouder Casino.
En vijand Albert Heijn is alweer een nieuwe troef aan het onderzoeken: de huismerkensuper. Daarmee bindt AH de strijd aan met A-merkproducenten zoals Unilever. Maar waarom zouden consumenten eigenlijk de duurdere A-merken kopen? De vraag ontstond doordat de merken stonden voor zaken als betrouwbaarheid, superieure kwaliteit en smaak. Alleen mensen die geloven in associaties tussen merken en levenstijlen, blijven trouw aan het A-merk. Een moderne consument kiest naar kwaliteit en prijs en kiest voor het huismerk.
Huismerken en A-merken
Gepubliceerd op 26 oktober 2005 om 00:00
Reacties 0