RetailWatching richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.
Perry Sport: na 150 jaar knock-out?
Perry&Co heet de winkel, die in 1866 voor het eerst zijn deuren opent in de Amsterdamse Kalverstraat. Het eerste Nederlands filiaal van The English American Warehouse Perry&Co is dan ook geen sportwinkel, maar een warenhuis gespecialiseerd in reisartikelen en speelgoed. De winkel staat bekend om zijn exclusieve, innovatieve producten van over de hele wereld. Hoe anders is dat 150 jaar later.
Hoe Welkoop omnichannel uitrolt
Transactiedata, klantdata en productdata zijn de drie informatieniveaus waarop de nieuwe omnichannelstrategie van Welkoop draait. De ‘drie harten’ die in dit systeem kloppen, zegt ceo van moederbedrijf Agri Retail Paul Burger zelfs. “Hiermee realiseren we in 2016 een paar miljoen euro extra omzet. En dat verdubbelen we elk volgend jaar weer.”
De zware strijd tegen sweethearting
Uit een recent rapport over diefstal, de Global Theft Barometer, blijkt dat winkeldiefstal nog altijd een groot probleem is in de retailsector. Vooral het zogenoemde fenomeen ‘sweethearting’ is volgens Anneke Pelser-Stekelenburg een moeilijk te bestrijden vorm van winkeldiefstal en kan een reden zijn om een medewerker op staande voet te ontslaan. Maar waar ligt de grens of een ontslag op staande voet wel of niet gerechtvaardigd is?
Amazon komt naar je toe
Het gerucht gonsde al even. Amazon zou bezig zijn met een eigen logistieke dienst. Het bericht is intussen bevestigd: Amazon on demand is coming. Maar het gaat niet alleen ‘onschuldig’ thuisbezorgen, ook wereldwijd wil Amazon regeren.
Zelfstandige winkeliers, redders van de binnenstad?
De zelfstandige ondernemer wint terrein in winkelstraat, zo bleek vorige maand uit cijfers van Locatus. Waar in 2012 nog 26 procent van de winkelpanden in handen was van een filiaalbedrijf, lag dat percentage eind 2015 op 25,4 procent. De directeur van Locatus, Peter Nieland, loopt met EenVandaag door Gouda, dat de titel Beste Binnenstad van Nederland draagt én opvallend veel zelfstandige winkels telt. Kunnen zij voorkomen dat de binnenstad een spookstad wordt?
Aanmelden voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief van RetailWatching? Dat kan hier.
Reacties 0