De groeiende online verkopen weerhouden grote retailers er nauwelijks van dit jaar winkels te openen. Dat concludeert vastgoedadviseur CBRE uit onderzoek onder 150 internationale retailers.
83 procent geeft aan dat de expansieplannen niet worden beïnvloed door de groei van e-commerce. ‘Slechts’ 22 procent geeft volgens het CBRE aan bezorgd te zijn over de zware concurrentie van online retailers. De grootste risicofactoren zijn een toename van de vastgoedkosten (56 procent) en onduidelijkheid over de economische vooruitzichten (42 procent).
Twee derde van de ondervraagden denkt in 2016 tot twintig winkels te openen. Zeventien procent heeft de ambitie om dit jaar meer dan veertig winkels te openen. De populairste vestigingslocatie is de reguliere winkelstraat (76 procent), gevolgd door regionale winkelcentra (72 procent).
Verder is Duitsland het populairste land om nieuwe winkels te openen: 35 procent wil daar uitbreiden. Frankrijk (33 procent) en het Verenigd Koninkrijk (29 procent) completeren de top drie, terwijl Nederland met 22 procent de achtste plek inneemt.
Europese merken zien volgens global executive Mark Burlton van CBRE nog voldoende potentie in hun eigen regio. “Ze kijken voor verdere expansie daarom nog altijd binnen de eigen landsgrenzen.”
Reacties 0