Webwinkels en food stuwen detailhandelsomzet

De Nederlandse detailhandel heeft in het vierde kwartaal van 2015 een omzetstijging van 1,3 procent geboekt ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de foodretail en webshops dragen bij aan de groei, blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

Webwinkels en postorderbedrijven zagen hun omzet in het vierde kwartaal met bijna negentien procent toenemen. Binnen de foodretail was de stijging 2,1 procent.

Non-foodretailers zagen hun groei stagneren. In totaal nam hun omzet met 0,4 procent toe, terwijl dat het kwartaal ervoor nog 2,4 procent was. Woonwinkels en zaken in persoonlijke verzorging zagen hun omzet met respectievelijk 4,5 en 3,9 procent nog groeien, maar bij fashionretailers, elektronicazaken en dhz-winkels nam de omzet af.

Het opvallendst is de daling van 26,6 procent bij computerwinkels. Waar die branche in 2014 nog in alle kwartalen groeide, daalde de omzet afgelopen jaar in alle kwartalen. Computerzaken draaiden met een omzetdaling van achttien procent over heel 2015 het slechtste jaar sinds 2004. Het aantal winkels liep tussen 2007 en 2016 terug van 1510 naar 920.

In een eerdere raming maakte het CBS al bekend dat de detailhandelsomzet over heel 2015 met 1,4 procent is gegroeid. Dat cijfer blijft ongewijzigd en betekent de sterkste omzetgroei sinds 2008.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!