'Nederlanders schuwen kopen via mobiel'

Nederlandse consumenten kopen in vergelijking met andere landen relatief weinig producten via mobiele apparaten. Vorig jaar kocht twintig procent wat met zijn smartphone en 22 procent met zijn tablet, waar de gemiddelden wereldwijd op respectievelijk 41 en 31 procent liggen. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Accenture onder dertienduizend consumenten en 193 retailers uit zeven landen.

38 procent van de Nederlandse consumenten vindt het makkelijk om een mobiele aankoop te doen, tegenover 48 procent wereldwijd. De meeste mensen grijpen volgens Accenture voor het online shoppen nog altijd naar de computer.

Nederlandse consumenten zien de mobiele telefoon wel als handige tool om tijdens het winkelen te gebruiken. Zo zetten ze het toestel graag in om kortingscodes en acties te ontvangen en verzilveren, items te lokaliseren of producten te bestellen die niet voorradig zijn. Die functies worden volgens Accenture vaak echter helemaal niet aangeboden. Een online boodschappenlijstje kan wel weer bij 57 procent van de retailers, maar wordt door ‘slechts’ 28 procent relevant genoemd.

Het onderzoek toont volgens managing director retail Miel Janssen aan dat de verwachtingen van de klant en het aanbod van de retailer niet altijd even goed op elkaar zijn afgestemd. De consument verwacht volgens hem meer gepersonaliseerde en afwijkende opties dan wat retailers momenteel bieden. “Dit kan verklaren waarom de Nederlandse consument achterloopt in vergelijking met de andere landen op het gebied van m-commerce.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!