'Blokker, HEMA en Media Markt profiteren van wegvallen V&D'

Het verdwijnen van V&D kan andere retailketens een flinke positieve impuls geven. Vooral Blokker, HEMA en Media Markt kunnen inspelen op het faillissement van de warenhuisketen. Dat concludeert Motivaction na onderzoek onder ruim duizend Nederlandse consumenten.

Van alle ondervraagden zegt 49 procent in het afgelopen jaar nog gewinkeld te hebben bij V&D. 81 procent deed dat in de winkelstraat, vier procent alleen online en vijftien procent zowel online als in de winkel.

Van de groep consumenten die recent nog bij V&D winkelde zegt 67 procent voor zijn huishoudelijke artikelen voortaan naar Blokker te gaan, terwijl ook HEMA (46 procent) en Action (42 procent) worden overwogen. Voor elektronica heeft Media Markt met 48 procent de voorkeur, gevolgd door bol.com en Coolblue met respectievelijk 29 en 22 procent.

Motivaction vroeg verder waar consumenten nu hun kantoorartikelen gaan kopen: 56 procent denkt bij HEMA terecht te kunnen en 38 procent bij een boekwinkel. Ten slotte gaat 36 procent voor kleding in het vervolg naar H&M.

V&D trok volgens het onderzoeksbureau verschillende groepen consumenten: van mensen die op zoek waren naar kwaliteit tot snelle shoppers en de meer behoudende consumenten. Die eerste groep is volgens senior strategy consultant Bastiaan Baas vooral vatbaar voor mond-tot-mondreclame, waar de veilige shoppers verleid moeten worden met promoties en aanbiedingen. “Om de shopper die eerst bij V&D kocht naar je winkel te trekken is het cruciaal als retailer je marketingcommunicatie en activatie af te stemmen op het juiste shoppertype”, stelt hij.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!