Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailWatching tipt wekelijks artikelen van over de grens die de moeite van het lezen waard zijn. Deze week artikelen die voorbij kwamen op Forbes, Fortune, Retail Gazette, Retail Dive en The Financial Times.
Schaamte
Amazon heeft 77 producten toegevoegd aan de lijst die je kunt kopen met de Dash Button. Dit keer richt de webwinkelgigant zich vooral op producten waar mensen misschien wat schaamte bij voelen als ze die kopen. Condooms bijvoorbeeld. Amazon legt uit waarom dat met de koopknop minder ‘beschamend’ is dan om ze gewoon online te kopen.
Lees verder bij Forbes: http://onforb.es/1ZQ8mrK
Groeispurt
McDonald’s groeit niet alleen in Nederland hard. In China, Hongkong en Zuid-Korea wil het in enkele jaren liefst vijftienhonderd nieuwe restaurants openen. De sterke focus op Azië komt niet helemaal uit het niets.
Lees verder bij Fortune: http://for.tn/1SEM7Sp
Plek onder de zon
IKEA wil de nummer één retailer ter wereld worden als het gaat om het aanbod van zonnekracht-apparatuur. De meubelketen heeft al een succesvolle pilot gedraaid en na de zomer moet grootschalig worden uitgerold. Onder meer Nederland hoort bij de pilotlanden, en niet zonder reden.
Lees verder bij Retail Gazette: http://bit.ly/236bku8
Vrouwen
Boodschappen, huisinrichting, kleding voor de familie. Decennialang was de retail voor een groot deel afhankelijk van vrouwelijke consumenten. Maar waarom staan er zo weinig vrouwen aan de leiding van retailorganisaties?
Lees verder bij Retail Dive: http://bit.ly/1oq72OD
Alibaba van Indonesië
China heeft Alibaba, Japan heeft Rakuten en Amerika Amazon. Maar met een bevolking van 250 miljoen en de snelle opkomst van smartphones, moet ook Indonesië in potentie een groot e-commerceland kunnen worden. Welke platforms kunnen daarbij de leiding nemen?
Lees verder bij The Financial Times: http://on.ft.com/1RtxqTl
Reacties 0