De online omzet van Marks & Spencer is onder leiding van Marc Bolland verdubbeld tot omgerekend één miljard euro. De Nederlander, die vrijdag afzwaaide als ceo, zegt tegenover NRC daar het meest trots op te zijn.
Bolland trad in 2010 aan als directeur van de Britse warenhuisketen. Onder zijn leiding is naar eigen zeggen de bakkerij van M&S ‘de beste van heel Engeland geworden’. Bij zijn aantreden was dat nog de slechtste, aldus Bolland.
Waar de omzet van foodafdeling van Marks & Spencer al 25 kwartalen op rij stijgt, leiden de resultaten bij de kleding regelmatig tot kritiek. Dat de omzet al jaren niet stijgt, noemt Bolland logisch, gezien de concurrentie van onder meer online. “Het was belangrijker dat de winstmarges omhooggingen door beter in te kopen, en dat is gelukt.”
Bolland liet weten na tien jaar detailhandel in Engeland ‘iets compleet anders’ te willen doen. Wat dat wordt, weet hij nog niet. Bolland wordt opgevolgd door Steve Rowe, die al 25 jaar in dienst is van Marks & Spencer.
In het aprilnummer van RetailTrends wordt uitgebreid aandacht besteed aan de tien retailjaren van Marc Bolland. Naast zijn M&S-periode komt daarbij ook zijn periode bij supermarktketen Morrisons aan bod. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0