Woonwinkel Flinders heeft een webshop voor de Duitse markt geopend. De Nederlandse retailer heeft de doelstelling om volgend jaar minimaal tien procent van de omzet uit Duitsland te halen.

De webwinkel is met een selectief aanbod van start gegaan, stelt ceo Geert-Jan Smits. Flinders heeft de interesse voor producten de afgelopen maanden getest via Amazon.de. “We leggen de focus op merken waar we een goede relatie mee hebben, waarvoor de prijsconcurrentie beperkt is en de zoekvolumes relatief hoog”, aldus Smits.

In eerste instantie zullen vooral meubels en woonaccessoires uit Scandinavië en designverlichting uit Italië te koop zijn. Het assortiment wordt de komende maanden stapsgewijs uitgebreid. De retailer kan in totaal meer dan vijftienduizend producten aanbieden.

De orders worden vanuit het magazijn in Zaandam gratis verzonden, waarmee Flinders zich denkt te onderscheiden op de Duitse markt. Verder zijn er meerdere programmeurs ingezet voor de Duitse operatie en zijn er Duitstalige medewerkers aangenomen voor content management, marketing en de klantenservice.

De lancering in Duitsland wordt mede mogelijk gemaakt door het groeigeld, dat Flinders eind vorig jaar ophaalde bij het MKB Impulsfonds. Dat leverde de woonwinkel in combinatie met de uitbreiding van de rekening-courantfaciliteit bij ABN AMRO een extra financiële ruimte van een miljoen euro op.