Bruna heeft als onderdeel van een herpositionering tientallen aanpassingen gedaan in zijn winkels. Door kleine veranderingen in onder meer de schappen, signing en op de toonbank is de omzet ‘grosso modo’ gestegen, stelt algemeen directeur Fred Zeegers tegenover De Nationale Franchise Gids.
Bruna kwam eind vorig jaar meerdere malen in het nieuws vanwege de vermeende overgang van soft- naar hard-franchise, waar veel ondernemers moeite mee zouden hebben. Bruna is echter altijd al hard-franchise geweest, stelt Zeegers. “Alleen hebben we er onvoldoende op gestuurd. Om voort te kunnen bestaan moet je heel duidelijk een keuze maken en niet in het midden blijven hangen.”
Ondernemers mogen nog altijd tien procent van het assortiment zelf inkopen, mits de producten bij de merknaam Bruna passen. De metamorfose brengt Bruna een stabiele basis, zegt Zeegers. “En groei. We verwachten nog tientallen vestingen erbij te openen.”
De retailer beschikte begin dit jaar volgens cijfers van Locatus over 335 winkels in ons land, zeventien minder dan een jaar eerder. Ook het hoofdkantoor ging terug in omvang, omdat Bruna steeds meer taken uitbesteedt. Van de 130 medewerkers zijn er nu nog dertig over.
Reacties 0