De Bijenkorf heeft zijn vergelijkbare omzet vorig jaar met 7,4 procent zien groeien. De operationele winst steeg met 13,7 procent tot 16,5 miljoen euro.
Zowel de fysieke winkels als de webshop droegen volgens de retailer bij aan de goede resultaten. Het is het tweede jaar op rij dat De Bijenkorf in de lift zit, na enkele jaren van daling. De groei is naar eigen zeggen het gevolg van de nieuwe strategie, waarbij de focus meer op luxe ligt. Ceo Giovanni Colauto zegt ook de komende jaren groei te verwachten.
De resultaten van De Bijenkorf tonen volgens Colauto aan dat fysieke winkels nog steeds bestaansrecht hebben, zegt hij tegenover De Financiële Telegraaf. “Vorig jaar is de hoeveelheid klanten in onze winkels gelijk gebleven, terwijl de omzet is gestegen.” Dat komt volgens hem vooral door vrouwelijke consumenten die 'zien en gezien willen worden', en daartoe meer uitgeven bij De Bijenkorf.
De Bijenkorf investeert verspreid over enkele jaren tweehonderd miljoen euro in de invoer van zijn premium experience strategie. Daarbij zijn diverse internationale luxemerken aan het assortiment toegevoegd en worden verschillende filialen verbouwd. Toch is er volgens Colauto nog steeds geld te verdienen in het middensegment, waar de warenhuisketen zich ook nog deels op richt. “Maar je moet dan wel heldere keuzes maken en lef tonen.”
Reacties 0