Veel Belgische fashionretailers zeggen last te hebben van klanten die foto’s nemen van een kledingstuk, zonder iets te kopen. Zij vermoeden dat ze de foto gebruiken om het artikel later online op te zoeken en te kopen, meldt De Standaard.
Steeds meer winkeliers vragen klanten geen foto’s te maken of plaatsen een pictogram in hun winkel dat fotograferen verbiedt. De vrees van de retailers is volgens managing partner Wim Hamaekers van onderzoeksbureau Haystack terecht. “Er bestaan zelfs foto-apps die bepaalde kledingstukken herkennen en automatisch de goedkoopste prijzen op het internet opzoeken”, zegt hij. Andere winkeliers vermoeden dat klanten kledingstukken met behulp van de foto’s zelf namaken.
Ondernemersorganisatie Unizo waarschuwt dat het fotoverbod ook klanten kan kosten. “Het niet fotograferen in een winkelzaak kan in deze tijden van sociale media een reden zijn voor consumenten om weer naar buiten te gaan”, zegt een woordvoerder tegenover VRT. Hamaekers adviseert het nemen van foto’s juist aan te moedigen, omdat iedere foto die online opduikt gratis reclame is.
Reacties 0