De moderetail heeft in het eerste kwartaal gemiddeld een half procent minder verkocht dan een jaar eerder. De stijging van de online verkopen kon de daling van vier procent in de fysieke winkels niet volledig compenseren. Dat meldt INretail uit onderzoek in samenwerking met GfK.
De omzet in de belangrijke segmenten damesmode en herenmode liepen met respectievelijk 3,3 en drie procent terug. Daartegenover staat een omzetstijging in ondermode van 5,4 procent en in baby- en kindermode van 8,4 procent.
Ook de verkoop van kinderschoenen verliep volgens INretail uitstekend in het eerste kwartaal, met een omzetstijging van 7,7 procent. De schoenendetailhandel noteerde in zijn totaliteit een gemiddelde omzetgroei van 1,7 procent. De omzet in sportretail bleef gelijk.
De brancheorganisatie verwacht dat de omzet in de mode-, schonen- en sportsector met twee procent toeneemt. INretail ziet weliswaar dat belangrijke indicatoren als consumentenvertrouwen en koopbereidheid de laatste maanden onder druk staan, maar ziet daarin geen aanleiding om de verwachtingen bij te stellen.
Reacties 0