​Retailverkopen groeien weer niet in EU

De detailhandelsverkopen in de Europese Unie zijn voor de tweede maand op rij niet toegenomen. In maart werd 0,7 procent minder verkocht dan een maand eerder, zo blijkt uit nieuwe cijfers van Eurostat.

Het Europese statistiekbureau maakte vorige maand al melding van de eerste daling in ruim anderhalf jaar tijd, maar heeft het cijfer over februari nu bijgesteld naar 0,0 procent. De eurozone groeide in februari nog met 0,3 procent, maar heeft de verkopen in maart met een half procent zien teruglopen.

In beide regio’s liepen zowel de food- als non-foodverkopen terug. Foodretailers verkochten zowel 1,3 procent minder in de EU als in de eurozone. De non-foodbranche noteerde dalingen van respectievelijk 0,6 en een half procent ten opzichte van een maand eerder. In vergelijking met maart 2015 stegen de retailverkopen met 2,4 procent in de EU en 2,1 procent in de eurozone.

Portugal presteerde met een daling van 5,2 procent het slechts van alle landen in de EU, gevolgd door Denemarken (min 3,9 procent) en Estland (min 1,8 procent). Finland, Slowakije en Bulgarije groeiden juist het hardst, met percentages die rond de één procent liggen. De cijfers van Nederland zijn vertrouwelijk.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!