Woensdag en 25 en donderdag 26 mei 2016 is het zover: de derde editie van Retail Event Nederland in Expo Houten. Het vakevenement heeft dit jaar als centrale thema ‘Werken aan de winkel; nieuwe kansen voor fysiek’. De beurs staat geheel in het teken van kansen, trends en ontwikkelingen in en rondom het, momenteel onder druk staande, fysieke verkoopkanaal. Een selectie uit het beurs- en seminarprogramma.
Koopstromen in kaart
Retail verandert in een rap tempo, de impact van online is onmiskenbaar. Betekent dit dat de fysieke winkel ten dode is opgeschreven? Zeker niet, de fysieke winkel blijft bestaan en zal een belangrijke functie blijven houden in het winkelgebied. Er ontstaat wel meer concurrentie tussen winkelgebieden, waarbij er winnaars en verliezers zullen zijn. Veronique Bulthuis, sectormanager retail van de Rabobank, opent het evenement met haar visie op de retailer, winkel en winkelgebied van de toekomst. Ze zal de ‘KoopstromenMonitor’ presenteren, waarmee retailers inzicht krijgen in waar consumenten aankopen doen en andersom: waar de klanten van detaillisten vandaan komen.
Bevindingen rond blurring
Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut zal in een seminar uitvoerig ingaan op de grensvervaging tussen de bestaande retailkolommen, die de komende jaren versneld doorgaat. Dat fenomeen noemen we ‘blurring’. De foodsector is dominant in dit onderwerp. Binnen de foodkanalen vervagen de grenzen. Supermarkt en horeca komen op elkaars terrein, maar ook speciaalzaken en cateraars zijn onderdeel van dat blurringproces. Ook non-foodzaken verkopen steeds vaker foodproducten of beginnen met horecadiensten. En dan heb je ook nog verticale blurring. Schakels in de keten worden overgeslagen. Boeren en tuinders verkopen rechtstreeks aan consumenten of aan ondernemers. Maar dit blurring fenomeen geldt niet alleen voor de foodsector; de hele retail krijgt ermee te maken. Daar liggen diverse ontwikkelingen aan ten grondslag. De belangrijkste daarvan is de consument die met zijn ‘device’ de regie in handen neemt in de verschillende retailketens. Hij kan overal kopen en prijzen en diensten zijn transparanter dan ooit tevoren.
Waarheid over winkels
Hans van Tellingen van Strabo zal de toekomst en perspectieven van fysieke winkels uiteen zetten. Kernvragen die beantwoord worden zijn: is de toekomst echt zo dramatisch voor de winkels als sommige doemdenkers ons willen doen laten geloven? Zal internet leiden tot dertig tot vijftig procent minder winkelvoorraad? Komen complete binnensteden leeg te staan? De waarheid hierover kent vele gedaanten en is in ieder geval lang niet zo somber als menigeen denkt. De toekomst voor fysieke winkels is zelfs bijzonder zonnig.
Naast bovengenoemde seminars zullen gedurende beide beursdagen actuele thema’s als huurverlaging, internet of things in retail, the future proof store, neuromarketing en pop-up retailing de revue passeren. Ook zijn er praktijkcases van Adidas, Unilever en NS Stations.
Doorbraak in digital signage
Naast het informatieve gedeelte zijn er ook weer productpresentaties en –demonstraties bij te wonen op de beursvloer. Zo zal LG Business Solutions een retailoplossing demonstreren, dat een doorbraak in de wereld van de digital signage moet betekenen. Met deze techniek kan de consument namelijk een interactie realiseren tussen producten die getoond worden op een LED-display.
Snoepwinkel met shopperbelevingen
Ervaar op de beursvloer verder de snoepwinkel van TRO Retail. Zij brengen merken tot leven met innovatieve technologieën, zoals virtual reality, eyetracking en emotion tracking. Door het creëren van originele shopperbelevingen bereikt deze experiential marketing agency consumenten waar en wanneer dit het allerbelangrijkst is.
Startup in zelfscan
Een ander interessant en innovatief bedrijf op de beurs is de startup Colleqtive. Zij ontwikkelen apps voor retailers. Met de Scapp Retail Zelfscan App kan iedere retailer met één of meer kassa’s zelfscannen aanbieden. Klanten downloaden de eigen Zelfscan App, scannen artikelen en betalen gewoon bij de reguliere kassa’s.
Retail Event Nederland is er voor retailorganisaties, detailhandel, winkelcentra en merkfabrikanten en vindt plaats op 25 en 26 mei. Ga voor meer informatie, het programma en gratis bezoekersregistratie naar www.retaileventnederland.nl.
Reacties 0