De prijzen van webshops verschillen wereldwijd nauwelijks van die in fysieke winkels. Dat blijkt uit een groot onderzoek door het Massachusetts Institute of Technology, schrijft De Volkskrant.
Voor het onderzoek werden de prijzen van 24 duizend producten van 56 winkelketens in tien landen online en in de winkels met elkaar vergeleken. In 72 procent van de gevallen waren de prijzen precies gelijk. Vooral binnen kleding en elektronica zijn er nauwelijks verschillen. De grootste prijsverschillen komen voor bij drogisterij- en kantoorartikelen, al is het voordeel online daarbij niet meer dan één procent.
“De conclusie is dat internet niet heeft geleid tot meer prijsdifferentiatie, maar dat door de toenemende transparantie juist vaker dezelfde prijzen worden gehanteerd”, stelt Alberto Cavallo, die het onderzoek leidde. Prijzen van pure online players zijn niet in het onderzoek meegenomen, maar volgens Cavallo maakt dat weinig uit. De prijzen van grote ketens als Walmart en Marks & Spencer staan op vele vergelijkingssites, legt hij uit. “En zij moeten concurrerend zijn met pure onlineverkopers.”
De wereldwijde webwinkelverkopen zijn goed voor een omzet van ruim 1,5 biljoen dollar. Dat is zes procent van de totale winkelverkopen, die 23,9 biljoen bedragen. Meer gemak is volgens Cavallo de belangrijkste reden voor consumenten om online te shoppen. “Online is een extra distributiekanaal voor winkels, het is geen ander distributiekanaal.”
Reacties 0