Coolblue heeft over 2015 een winst van 3,1 miljoen euro geboekt. Dat is een daling van ruim vijftig procent, schrijft Quote op basis van de bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde cijfers.
Door de snelle groei van Coolblue zijn veel extra kosten gemaakt op het gebied van onder meer personeelswerving, trainingen en het openen van magazijnen, licht ceo Pieter Zwart de daling toe. De kostenposten 'employee benefits', afschrijvingen en ‘other operating expenses’ zijn bij elkaar opgelopen van 41 miljoen naar 56 miljoen euro. “Winstmaximalisatie op korte termijn is niet ons doel”, aldus Zwart.
Uit de gedeponeerde cijfers blijkt verder dat Coolblue in 2015 een lening van 48,5 miljoen euro afsloot. Die wordt gebruikt om ‘aandeelhouderszaken te regelen’, onder meer het uitkeren van dividend, laat Zwart weten. De lening moet in 2018 zijn terugbetaald.
De omzet van de etailer steeg in 2015 met 54 procent naar 555 miljoen euro. Ook in de eerste drie maanden van dit jaar is Coolblue hard gegroeid, stelt Zwart. "Met meer dan zestig procent, harder dan vorig jaar." Coolblue wil dit jaar verder doorgroeien door onder meer duizend nieuwe werknemers aan te nemen en minstens twee nieuwe winkels te openen.
Reacties 0