Hypergeconnecteerd en hyperduurzaam. Zo noemt Carrefour zijn nieuwste winkel in het Nederlandstalige Koksijde. Het is de tweede winkel van de Franse supermarktketen volgens zijn nieuwste concept, dat eind vorig jaar in Bergen werd geïntroduceerd.
De oude hypermarkt in Koksijde werd voor de introductie van het nieuwe concept eerst met de grond gelijk gemaakt. Vervolgens is er een nieuw pand van 4300 vierkante meter â duizend meer dan voorheen â opgetrokken.
Klanten moeten in Koksijde niet langer het gevoel krijgen in een hypermarkt rond te lopen, maar dat ze van de één naar de andere gespecialiseerde winkel gaan. Daarvoor worden producten onder meer logischer gegroepeerd, door ze per thema in te delen. Zo is de visafdeling niet alleen de plek voor verse vis, maar ook voor zuurwaren en visconserven die vroeger tussen de conserven stonden.
Elke productgroep of wereld beschikt volgens Carrefour over zijn eigen eenvoudige, moderne meubelen. Voor de inrichting zijn alleen edele materialen (hout en baksteen) gebruikt. Bovendien zijn de meubelen laag, zodat de klant âeen panoramisch zicht over de hele winkel genietâ.
Carrefour laat verder weten veel te hebben geïnvesteerd in bediening. Zo wordt het vlees in de slagerij versneden door professionele slagers en kunnen klanten in de traiteurafdeling kiezen uit verschillende bereidingen en fijnkost. In het midden van de versmarkt is de bemande vistoog, evenals als een sushistand waar sushichefs de hele dag door verse Japanse lekkernijen bereiden voor het oog van de klant.
De 102 medewerkers die in Koksijde onder contract staan worden bijgestaan door meerdere digitale initiatieven. Zo zijn er interactieve schermen waarmee klanten grote, niet tentoongestelde huishoudtoestellen of baby- en kinderartikelen kunnen bestellen, die thuis afgeleverd kunnen worden.
Verder zijn er schermen om cdâs te beluisteren, dvdâs te scannen en trailers van films te bekijken. Ook kunnen ze ingezet worden om kortingsbonnen, recepten of een plattegrond te printen, persoonlijke kortingen te tonen of advies over wijnen en bier in te winnen. De winkel beschikt daarnaast over een digitale passpiegel waar alle kleding bekeken kan worden. Ten slotte is buiten een afhaalzuil aanwezig, die dankzij een zonnepaneel en batterij autonoom werkt.
Daarmee komen we bij het âhyperduurzameâ gedeelte van de nieuwe winkel. Naast het vervangen van de papieren affiches door dertig schermen, wijst Carrefour erop dat de C02-uitstoot 45 procent lager ligt, mede door koelkasten die op C02-gas werken en het gebruik van energierecuperatie voor de verwarming en airco. Verder zijn er zoân 160 lokale producten op één eiland verzameld.
Alle vernieuwingen maken onderdeel uit van de verdere modernisering van zijn hypermarkten, die Carrefour eind 2014 heeft aangekondigd. Vlak daarvoor had de Franse keten net een vier jaar durend transformatieproject afgerond, dat zoân 150 miljoen euro kostte.
Reacties 0