Achttien procent van de Nederlandse consumenten heeft de afgelopen zes maanden online boodschappen gedaan. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2014, toen dat percentage nog op tien procent lag, meldt marktonderzoeker GfK.
De meeste online boodschappen worden gedaan bij AH.nl. Ook bij bol.com en online dierenwinkel Zooplus worden veel levensmiddelen gekocht. Het merendeel van de ruim 49 duizend ondervraagde consumenten doet maximaal één keer per maand online boodschappen.
Consumenten zijn bij het online boodschappen doen bij alle branches het meest tevreden over de transactiefase en het minst over de service. Online speciaalzaken worden iets beter gewaardeerd dan supermarkten, drogisterijen en warenhuizen. Van de consumenten die nog geen online boodschappen bestellen, is ‘liever levensmiddelen zelf willen zien en uitkiezen’ de meest genoemde reden.
Lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel voorspelde onlangs dat de komende tien jaar twee- tot vierhonderd supermarkten ten onder zouden gaan door de groeiende populariteit van online boodschappen doen. Onlangs bleek uit onderzoek van GfK dat supermarkten in het eerste kwartaal van dit jaar 1,8 procent van hun omzet online hebben geboekt.
Reacties 0